Keresés ebben a blogban

Karbantartás és takarítás

Úgy láttam, hogy sokan nem fordítanak figyelmet a koszolódásra. Néha nem is vehető észre, hogy mennyi kosz van a gépben. Pár tipp, hogy mit merre keressünk, ha változik a nyomtatási kép.

Moppot elő

A gépeken van minden fajta alkatrész a mechanikától az elektronikáig. Mindkettőnek van ellensége. A karbantartás hálás tud lenni, ha megy a gép sokat. Főleg a megbízhatóságot növeli. Érdemes néha figyelni a hangokra is, mert sokszor elárulják a gép problémáját.

Az elektronika rémálmai

A gépek elektromos alkatrészei melegszenek, ennek az elvezetésére ventilátorokat használunk. De sokszor az ember nem figyel a környezeti hőmérsékletre. Mivel a ventiket szobahőmérsékletre tervezik, ezért ha valaki szereti a meleg lakást vagy épp gyereke van és kell, hogy 25 fok legyen, akkor bizony a gépnek a hűtése is gyengül. Ez miatt szoktak a gépek maguktól resetelni nyomtatás közben, ami pedig a tulaj rémálma. Szóval, a ventiket érdemes cserélni nagyobbra, a hatékonyság miatt. Ami magával hozza azt a remek problémát, hogy a porcicák játszóterévé teszi a gép elektronikáját. Még kevésbé poros helyeken is mindent beszív a venti. Ilyenkor zajosabb lesz és kisebb lesz a légszállítás. Érdemes a lapátokat szépen lepucolni, és levegő spray használatával kifújni az elektronikát.
A másik ventilátor probléma a szálazás. Amikor nyomtatunk, sokszor keletkeznek finom szálak a filamentből, ami leszakad az anyagról, és észre se vesszük, de ott van. Ezt a fejen lévő bevezető hűtőbordát hűtő ventilátor szokta jóízűen felkajálni. Ettől megszorul a tengely és nem pörög úgy a ventilátor mint kellene, nem hűt megfelelően és jön a dugulás. Ugyan ez érvényes a gyári tárgyhűtőkre is. Az is felszedheti a filamentszálakat. Érdemes ránézni néha és kipucolni belőle.
Ne feledkezzünk meg a táp hűtőventijéről se. Az is fontos, mert ha nem hűt eléggé akkor a táp is instabillá válhat, ami miatt bukik a nyomtatás azonnal. 


A mechanikai koszok

Sokszor azt hisszük, hogy csak ott van kosz ahol látjuk, pedig egy sokat hajtott gépen több olyan helyen is lehet kosz, ahol nem is számítunk rá.
Az orsók nagy szeretettel szedik fel a port, amiből gombóc lesz ami akadályozni fogja a mozgást. Ilyenkor érdemes kiszedni az orsókat és féktisztítóval kimosni, aztán mehet vissza, és tolhatjuk rá a kedvenc sikosítót, kinek mi tetszik. A másik mechanikai probléma a fogasszíjnál léphet fel, amikor picit mellédolgozik, és az éléről leváló darabkák bemennek a bordák közé. Érdemes néha ecsettel átsimogatni, hogy ne legyen benne idegen anyag, és fel tudjon feküdni a fogaskerékre.

A maradék koszfészek a görgők. Mivel azok kopnak és ami leválik a szelvény mentén, az akadályozhatja a görgőt. Érdemes nézegetni a görgők állapotát, hogy van-e leválás róla. Nem árt átpucolni néha azokat is. Utána ne felejtsük el az excentert beállítani.

Kenés, kenés, kenés

Ha meg volt a nagytakarítás, akkor mindig ellenőrizzük, hogy visszaadtuk-e a kenést a mechanikai alkatrészeknek. Nagyon fontos, hogy a gépünk ne hibázzon 0.1mm-es léptéknél. Ilyen finom lépéseknél, már a legkisebb szorulás is komoly rétegezési vagy formahibát okozhat.

A karbantartás nem kell, hogy ütemezett legyen, akkor is érdemes megcsinálni, ha úgy látjuk jónak.
Nem szabad elhanyagolni, mert az pont akkor fog visszavágni, amikor nem kellene. Mert Murphy sose alszik.












Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Nyomtassunk rönkből, a fa alapú PLA veszélyei

A gőzkieresztéses bejegyzésem mellé raknám ezt a szöszenetet. Mivel sokfajta fa bázisú PLA van és most már egyre többet adnak elfogadható ár...