Keresés ebben a blogban

Buildtak vagy Ultrabase, egy kutya

Elszántam magam és vettem én is egy Buildtak-ot az Ender4-re. Egyből meg is lett az eredmény, ami tapasztalattá gyúrva megér egy bejegyzést.

Ultrabase vagy Buildtak?

Biztos van különbség, főleg árban, de a funkciója és a működése szerintem ugyan az, eredményben mindenképp.
Mire is jó ez a kiegészítő.
Minden nyomtató a tárgyasztalra nyomtat, amiről valahogy le kell könyörögni a tárgyat, amikor elkészült. Régebben a heatbed-et nem fedték semmivel. A gyártó a felhasználóra bízta, mit rak rá és hogy nyomtat.
Így indult meg a bluetape, festőszalag, applikátor fólia, üveg, tükör és egyéb feltétek, amire tapadt a filament és le is jött róla valahogy.
Persze ez így nem teljesen igaz, mert sokszor nem tapad, ilyenkor jön hozzáadott értékként a hajlakk vagy a PVA alapú ragasztó(white glue néven fillérekért lehet kapni).
Igen, ez az a PVA ami vízben oldódik, és support anyagnak lehet használni. Az iparban évek óta ezt használják ragasztónak.

Meleg hatására a ragasztó meglágyul, és szépen beleragad a filament.
Persze mindig van dilemma, ha jól beleragad, akkor lehet újra ragasztani a bluetape/festőszalag vagy applikátor fóliát. Mivel a tárgy leszedésénél, általában felveszi a fóliát is, mert beleragad ahogy kértük tőle.
Ez egy bosszantó plusz időtöltés két nyomtatás között, hogy újrafóliázzuk a heatbed-et.
Vagy épp az üveget tisztítjuk a hajlakktól, vagy a PVA ragasztótól, mert ugye szeretjük, ha sima az alja a nyomatnak, mert az szép.


Na a Buildtak ezeknek a műveleteknek a kiváltására lett kitalálva.
Adnak hozzá egy adhesive mágneslapot, amit a heatbed-re kell ragasztani.
A Buildtak-ra meg gyárilag ráragasztották, így az csak működik. 


Vettem belőle mert 12USD nem a világ vége, így gondoltam, tolok új feature-t az Ender4-es gépembe.
Nem volt csalódás. Felragasztottam a mágneslapot, aztán Buildtak. Első szívás az volt, hogy az induktív szintező meghalt rajta. Sajnos az alsó mágnes olyan vastag, hogy nem látott át rajta. Mivel nem volt kedvem firmware-t frissíteni, hogy kiszedjem az automatikus szintezést, inkább vágtam lézerrel egy akril tartót, amivel átszereltem a szintezőt a Z tengely mellé, fixen. Ez megoldva, kézi szintezéses lett a gép, mert az induktív mindig ugyan ott van, nem mozdul, így gyakorlatilag érintésmentes végállás kapcsolóként működik most.
Beszinteztem az asztalt, kezdődhet a móka.
Első körben egy kis babystep után sikerült elcsípni a megfelelő magasságot. Nagyon szépen beleragadt az anyag, nem is vetemedett.


Amikor elindult a nyomtató elkövettem az első hibát.
Ha nagyon alacsonyan van a hegy, akkor annyira elkeni az anyagot a Buildtak-on, hogy nem lehet leszedni róla sehogy a hegy által belemaszatolt vékony réteget. Vagyis beleáll a pórusokba és ott marad. Még marad tapadás ezeken a részeken, de ott marad a kontúr a Buildtak-on, ami bosszantó látvány.

Aztán jött a második hiba. A forró hegyet belenyomtam a babystep-el a Buildtak-ba. Rossz irányba tekertem a magasságot, és meg is volt a baj.
A Buildtak nem szereti a meleget, és ha a hegy belemegy, akkor az be is nyomja, és ki is égeti. Ott bizony lesz egy lyuk rajta.
Ez természetesen nem befolyásolja a nyomtatást, csak bosszantó, hogy a pár órás cuccot sikerült már két dologgal is szűzteleníteni. 

Ezt sikerült még megfejelnem a nyomtatás végén.
Lelkes voltam mint a kezdő bika a hegyen, és ahogy kész volt a nyomtatás, nem várva meg a visszahűlést, egyből le akartam venni kicsi erőszakkal a Buildtak-ot.
Na ezt se szabad csinálni. Márpedig azért, mert még a meleg lap sajnos a nyomat alatt jobban kapaszkodik, és ahogy elkezdjük növelni vállból a tépőerőt, hogy felszedjük a lapot, sajnos az elkezd megnyúlni egy kicsit. Ez a nyúlás már pont elég ahhoz, hogy ne ragadjon teljesen síkba a lap a következő felhelyezésnél. Ahol nem fekszik fel mert megnyúlt, ott egy bubi lesz alatta, ami pont elég ahhoz, hogy 0.1-0.3mm-es huplik legyenek, ahol vékonyabb lesz a első réteg, vagy épp akadályozza az anyag távozását a hegyből.
Vagyis nem árt megvárni a visszahűlés idejét, amíg a heatbed ismét szobahőmérsékletű lesz ismét.
Ha megvárjuk, akkor pikk pakk feljön egyben a nyomattal mindenfajta nyúlás nélkül, és az szépen leválik a 
Buildtak-ról, és boldog a user.

Összegezve a fentieket, ismét elindítottam egy megrendelést, hogy legyen tartalék Buildtak-om, ha netán szakadna a cérna az elbaltázott lap miatt. 

A fenti tapasztalatokat a tippekbe is beírtam, hogy más ne szaladjon bele.













Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Nyomtassunk rönkből, a fa alapú PLA veszélyei

A gőzkieresztéses bejegyzésem mellé raknám ezt a szöszenetet. Mivel sokfajta fa bázisú PLA van és most már egyre többet adnak elfogadható ár...